ברוכים הבאים – בית הספר הדמוקרטי לב השרון  –

לימודים ביום שישי

השבוע יתקיים פרלמנט כפול נוסף בחמישי, 9/6/22, ובשישי בבוקר, 10/6/22

ההצעות העולות שבוע הבא הן:

1. לימודים ביום שישי

לאחר בחינת האפשרויות לקיצוץ תקציבי נראה כי ביחס עלות/תועלת שינוי הפורמט בו מתקיימים לימודים ביום שישי מגלם את החיסכון הגדול ביותר בפגיעה הקטנה ביותר.

מבדיקה מקיפה שערכנו, נמצא כי בשנה זו מגיעים כ- 70 ילדים לפעילות ביום שישי, רובם המכריע בגילאי גן – כיתה ד’. עלות הפעלת יום שישי כוללת הוצאות על מפעילי חוגים ועל ימי עבודה של שני אנשי צוות.

קיימות מספר אפשרויות:

1. הפרטת יום שישי והפעלתו על ידי גורם חיצוני (חסכון של 200,000 ₪).

2. השארת יום שישי במתכונת הנוכחית *.

* במידה ויום שישי ישאר במתכונתו הנוכחית או יוחלט להימנע מהפרטתו, יהיה צורך למצוא מקורות קיזוז נוספים לחיסכון הדרוש בתקציב הפעלת בית הספר.

2. הגדלת מכסת תלמידים בא’-ב’

המצב כיום:

* בבית א’-ב’ 75 תלמידים ותלמידות. 37 בא’ 38 בב’. שבעה אנשי צוות שמתפקדים כחונכים ומורים מקצועיים עוטפים את הילדים ומכירים כל אחד ואחת באופן אישי.

* בית א’-ב’ הוא חלק מהחטיבה הצעירה שבה מתקיים רצף חינוכי, המאפשר לילדים ולילדות להכנס בהדרגה לעולם הלמידה והחינוך הדמוקרטי. צוות הגן שכולל 4 נשות צוות מהווה אף הוא מרחב מוכר ומזמין לילדי א’-ב’.

* מרחב א’-ב’ כולל את הבית שהוא מרכז את חיי היום-יום, חצר רחבת ידיים. הגן וחצר הגן (ברוב שעות היום), כיתות לימוד ומרחב רב תחומי בקומה עליונה.

ההצעה:

להגדיל את מספר התלמידים והתלמידות בא’-ב’ ל82.

למה זה טוב לנו:

* ראשית כל, אנחנו סבורים שבית א’-ב’ יכול להכיל הגדלת מספר התלמידים הן מבחינת כוח אדם והן מבחינת מרחב, מבלי לפגוע באיכות היחס האישי והתנהלות הבית מכל בחינה.

* הגדלת מספר התלמידים עלתה מתוך צורך וכחלק מתהליכי התייעלות וצמצום משאבים בכל בית הספר, שמטרתה להעלות את שכר המורים. כצו השעה כל בית נדרש לבדוק את עצמו. לאחר בדיקה עמוקה מצאנו שהדבר אפשרי ונכון לבית א’-ב’.

* הגדלת מספר התלמידים בא’-ב’ משווה למעשה את מספר התלמידים לג’-ד’. מכאן אנחנו מעודדים כניסה של משפחות חדשות לבית ספר בשלב מוקדם יותר, שמאפשר תהליך משמעותי יותר במסגרת החינוך הדמוקרטי. כמו-כן, מניסיוננו בגיל צעיר הבחירה בבית הספר נובעת מבחירה בסוג חינוך זה ופחות מברירת מחדל.

* הגדלת מספר התלמידים בא’-ב’ מצמצמת הצטרפות של תלמידים חדשים בג’-ד”.

* ילדים מא’-ב’ שהשתתפו בשולחנות עגולים הביעו התלהבות מהרעיון – “יהיה לנו יותר בחירה עם מי לשחק”, “יהיו לי יותר חברים”.

איך נערך:

* צוות א’-ב’ מבקש לעבור למודל של חונכות קבוצתית (בשיקולים מפורטים בהצעה נפרדת). חונכות קבוצתית תאפשר ניצול יעיל יותר של כוח האדם, יותר אנשי צוות פנויים לשעות בית.

* תמיכה של בני-שירות ותלמידים בוגרים שיבחרו לתרום שעות התנדבות בבית א’-ב’ ובשיעורים.

סדרת פרלמנטים שהם המסלול שלנו כקהילה לקבלת החלטות חשובות להמשך חיינו המשותפים. השנה- ביתר שאת – אנו מקדמים מספר רב יחסית של החלטות שישפיעו על חיינו וחווייתנו כאן בבית הספר בשנה הבאה.

במהלך השבועות הקרובים נתכנס כולנו (מי שיכול רוצה מעוניין ופנוי) מספר פעמים על מנת לדון, ולהצביע על שלל הצעות לסדר היום.

ההצעות כולן הן תוצר של עבודה של מספר גופים בבית הספר שעסקו בחודשים האחרונים במחשבות הן על ייעול כלכלי של בית הספר, והן על בניית שגרות יום יום שונות.

אנו מבקשים ליצור שני מאמצי עיקריים לשנים הקרובות-

– העלאה משמעותית בשכר צוות בית הספר

– יצירת תרבות בית ספרית של מעורבות הולכת וגדלה של התלמידים הן בחיי בית הספר, והן בתהליכי למידה אישיים.

הפרלמנטים יתקיימו בתאריכים-

יום ה’ הבא 2.6 – בבוקר ובערב- בתוך אירוע שבועות.

ההצעות העולות שבוע הבא הן:

– התנדבות תלמידים בבית הספר

– תשלום על פעילויות אקסטרה, פעילויות מיוחדות שבית הספר מקיים שאינן חלק מתכנית הלימודים